سفارش تبلیغ
صبا ویژن
به پایان دو چیز نمی توان رسید : دانش و خرد . [امام علی علیه السلام]
همکلاسی ها
این رایانه قدیمی را چه کنم؟

یک رایانه 2 گیگاهرتزی ، مانیتور 17 اینچ فلت با کارت صوتی و گرافیکی توپ خریده اید و تنها مشکلتان این است که نمی دانید با رایانه قدیمی پنتیوم 2 خود که حتی ارزش یک آگهی برای فروش را ندارد چکار کنید.
اگر اهل کمی آزمایش و تفریح و آموزش هستید و خرده علاقه ای به محیط زیست دارید چند تا راه حل برای استفاده از رایانه قدیمی تان می توانید اینجا پیدا کنید.

آموزش شبکه
با 2 تا رایانه می توانید یک LAN درست کنید. تمام رایانه هایی که ویندوز 95 یا بالاتر دارند ، نرم افزار شبکه دارند و فقط لازم است کمی سخت افزار ارزان قیمت (یک کارت شبکه و یک کابل) به آن اضافه کنید. برای راه انداختن شبکه فایلهای help ویندوز خیلی کمک نمی کنند ولی کل سایت هست که مطالب خوبی دارند از جمله WWW.wown.com یا WWW.tunisiadaily.com ، که توضیحات اولی کمی حرفه ای تر و دومی کمی ساده تر است.

راه اندازی بازیهای چند نفره
وقتی خانواده تان از این که مدام وقتتان را پشت رایانه و در حال بازی کردن می گذرانید ناراضی اند، فقط سرتان را پایین بیندازید. صبورانه شکایاتشان را تحمل کنید یا این که تشویقشان کنید که به شما ملحق شوند. با راه اندازی یک LAN کوچک می توانید بازی های چند نفره را بازی کنید. تنها نکته ای که می ماند ، پیدا کردن یک بازی است که با رایانه قدیمی بسازد. مثلا Doom95 یک انتخاب خوب برای شما خواهد بود.

تجربه یک سیستم عامل جدید
لینوکس نصب کنید. همیشه اسم لینوکس را شنیده اید و دلتان خواسته است که یک بار آن را امتحان کنید، ولی از ترس این که چه بلایی سر رایانه تان و سیستم عامل ویندوز بیاید هیچ وقت جرات امتحان کردن آن را نداشته اید؛ خب حالا وقتش است. لینوکس طیف وسیعی از سخت افزارهای قدیمی را پشتیبانی می کند. حتی بعضی اوقات هرچه سخت افزار قدیمی تر باشد ، لینوکس بهتر آن را پشتیبانی می کند. لینوکس Debian و لینوکس Mandrake برای این کار مناسبند. هر دوی آنها با سخت افزارهای کند خوب کار می کنند (دومی حتی با پنتیوم 166 هم خوب کار می کند) کار کردن با آنها آسان است و مستندسازی خوبی دارند که به درد تازه کاربران می خورد. آنها را می توان از نشانی های www.debian.org و www.mandrakelinux.com به صورت مجانی دریافت کرد.

یک سرور برای پرینتر ، اسکنر و چند رایانه
اگر رایانه قدیمی تان ظاهر خوبی دارد و فقط برای کارهای شما زیادی کند است ، می توانید یک سرور خوب با آن بسازید. اگر چند تا رایانه و چند پرینتر یا وسایل جانبی دیگر دارید ، می توانید آنها را با این سرور به هم وصل کنید. این طوری فقط با روشن گذاشتن سرور می توانید خدمات لازم را ارائه کنید و انرژی کمتری هم مصرف خواهد شد.

آموزش گام به گام سخت افزار
هیچ وقت متوجه شده اید که سی پی یو چگونه به مادربرد وصل می شود؟ می دانید چگونه یک هارددیسک را باز و بسته می کنند؟ دوست دارید قطع و وصل کردن رمها را تمرین کنید؟ یک رایانه قدیمی بهترین گزینه برای آموزش سخت افزار است. به جای این که به جان رایانه گرانقیمت جدیدتان بیفتید ، بهتر است با این رایانه قدیمی و با روش آزمون و خطا اول خوب تمرین کنید.

در سطل آشغال نیندازید
اگر هیچ کدام از نکات فوق به دردتان نخورد و تصمیم گرفتید رایانه تان را دور بیندازید ، مراقب باشید که آن را در سطل آشغال نیندازید. چون اگر قطعات رایانه مثل بقیه زباله ها به طبیعت وارد شود ، آلودگی بسیار زیادی برای محیط زیست خواهد داشت.

ببینید آیا شهرداری برنامه خاصی برای جمع آوری زباله های سمی دارد یا خیر ؛ در صورت مثبت بودن جواب ، قطعات دور ریختنی را به آنها تحویل دهید.

 

منبع : PcMagazine

 

بر گرفته از:http://www.khatereh.net



دانشجوی کامپیوتر ::: شنبه 87/7/20::: ساعت 11:55 عصر

همانطوری که میدانید هنگامی که قصد نصب ویندوز را داشته باشید (Clean Install) در حین نصب لازم است سوالاتی پیرامون نام کامپیوتر ، نوع رزولوشن ، کلمه عبور Admin ، شماره سریال ویندوز و ... را پاسخ دهید. این مساله باعث میشود که شما دقایقی طولانی را کنار سیستم باشید تا نصب ویندوز به مراحل نهایی نزدیک شود. این مساله اگر لازم باشد روزانه تعدا زیادی ویندوز نصب نمایید بیشتر نمایان میشود. با استفاده از ابزاری که در سی دی ویندوز xp در فولدر support قرار داده شده ، آن هم در یک فایل Cab !!! براحتی نسبت به نصب خودکار ویندوز اقدام نمایید.

1- در سی دی ویندوز xp به مسیر زیر مراجعه نمایید :

Support\tools\

2- فایل deploy.cab را بر روی یکی از درایوهای هارد کپی نمایید. سپس آنرا باز کرده (از طریق برنامه zip magic یا winzip یا در خود ویندوز xp اگر بر روی فایل کلیک کنید باز میشود ) و فایل setupmgr.exe را از درون این فایل cab کپی کرده و درون یک درایو از هارد کپی کنید.
3- بر روی setupmgr.exe کلیک کنید. پنجره ای باز میشود. آنرا next کنید. سپس گزینه زیر را انتخاب کرده و next کنید :

Create a new answer file

4- مطمئن شوید که گزینه windows unattended installation علامت زده شده باشد سپس next کنید.
5- در این صفحه نوع ویندوز خود را انتخاب نمایید در اینجا ویندوز xp پروفشیونال را انتخاب میکنیم. سپس next میکنیم.
6- گزینه Fully automated را علامت بزنید و next کنید.
7- در اینجا صفحه Distribution Folder نمایش داده میشود. در این صفحه به شما اجازه داده میشود که تعیین نمایید که آیا ویزارد یک پوشه توزیعی را بر روی کامپیوترتان بسازد یا پوشه توزیعی را بر روی درایو شبکه ای که شامل سورس فایلهای ویندوز میباشد ایجاد نماید.

نکته ! ساخت یک پوشه توزیعی نه تنها به شما اجازه نصب ویندوز بدون استفاده از cd را میدهد بلکه اجازه افزودن فایلهای اضافی (همانند درایورهای قطعات) برای انجام یک نصب سفارشی را میدهد. اگر قصد انجام نصب خودکار را به دفعات زیاد دارید و درایور یا پوشه مناسب را در اختیار دارید میتوانید از این گزینه استفاده کنید.

ما در این آموزش گزینه زیر را انتخاب کرده سپس next میکنیم :

No, this answer file will be used to install from a CD

8- در این صفحه گزینه مربوط به I Accept … را علامت زده و next میکنیم.
9- حال شما صفحه ای را مشاهده میکنید که با کمی دقت متوجه میشوید گزینه هایی درون این صفحه وجود دارند که شما در حین نصب ویندوز با آن برخورد میکنید. شروع به تکمیل گزینه ها به دلخواه خود کنید.
10- بعد از اتمام کار گزینه finish را بفشارید. در این قسمت مسیری برای ذخیره تنظیماتی که انجام داده اید در قالب یک فایل پرسیده میشود. شما میبایستی نام فایل را که به صورت UNATTEND.TXT انتخاب شده به WINNT.SIF تغییر دهید و یک نسخه بر روی یک فلاپی ذخیره نمایید.
11- از منوی FILE گزینه EXIT را انتخاب نمایید.
12- اکنون شما فایل اصلی را ساخته اید. فایل برای انجام عملیات نصب آماده میباشد اما ممکن است قبل از شروع عملیات مایل باشید که نگاهی به محتویات فایل بیندازید. (ممکن است بخواهید پارامترهای اضافه تری را نیز به فایل بیفزایید. در صورت امکان با بخش HELP برنامه SETUP MANAGER مشورتهای لازم را انجام دهید.) برای این کار فایل ساخته شده را در برنامه NOTEPAD باز نمایید. شما میتوانید خطوط دیگری را نیز برحسب نیاز برای فعالیتهای دیگر مثل تعیین پارتیشن نصب دیسک سخت یا تبدیل سیستم فایل به NTFS معین نمایید. جزئیات مربوط به چگونگی انجام این کارها را میتوانید در داخل فایلهای کمکی موجود در داخل Deploy.CAB مشاهده نمایید. اگر در داخل فایل هرگونه تغییری را اعمال کردید ، فایل را ذخیره کرده و آنرا ببندید
13- فایل را بر روی فلاپی دیسک کپی نماید. سپس کامپیوتر را از طریق سی دی راه اندازی کرده و فلاپی را در داخل درایو فلاپی قرار دهید. ویندوز به صورت خودکار تنظیمات معین شده را مورد استفاده قرار میدهد.
 



دانشجوی کامپیوتر ::: شنبه 87/7/20::: ساعت 11:49 عصر

 

ویندوزتان مرتب قفل (crash) می کند ؟ تا به حال چند بار رایانه خودتان را فرمت کرده اید یا ویندوز آن را درباره نصب کرده اید ؟ فکر می کنید عمر مفید هر ویندوز چقدر است , یک ماه یک سال یا ... ؟ این بار می خواهم نکاتی را درباره حفاظت از ویندوز بگوییم و این که چگونه از آن مراقبت کنیم تا طول عمر بیشتری داشته باشد .

همواره سعی کنید حداقل نرم افزارها را روی رایانه خود نصب کنید . هرچه تعداد نرم افزارهای شما بیشتر باشد , دردسر ویندوزتان بیشتر است . هرگز از نرم افزارهای نسخه بتا (Beta Version) استفاده نکنید , نصب نرم افزارهای آزمایشی (Trial) نیز برای ویندوز دردسرساز است .

هنگام خرید رایانه هریک از قطعات سخت افزاری را با دقت انتخاب کنید . مارک های شناخته شده و معتبر قطعات می تواند شما را در این انتخاب یاری دهد . نامناسب بودن هریک از این سخت افزارها یا درایوهای مربوط به آنها می تواند به کارایی ویندوز شما صدمه بزند .

حتما یک دیسکت راه اندازی سیستم (Startup Disk) داشته باشید . این دیسکت که معمولا هنگام نصب ویندوز شناخته می شود , زمانی که ویندوز دچار اشکال شده و سیستم نمی تواند از طریق دیسک سخت بالا بیاید شما را یاری می کند . اگر چنین دیسکتی ندارید همین امروز دست به کار شوید و پیش از بروز هر مشکلی یک عدد دیسکت Startup تهیه کنید . برای ساخت آن کافی است در پنجره Control Panel روی آیکن Add\Remove Programs کلیک کنید و پوشه Startup Disk را انتخاب کنید وآن گاه یک دیسکت خالی در درایو بگذارید و Creat Disk را برگزینید .

شرکت مایکروسافت هرازگاهی نسخه به روزآوری شده ویندوزهایش را در سایت خود قراردهد , www.microsoft.com . شما از این امکان استفاده کنید و ویندوز و کلیه نرم افزارهای خود را بروز کنید . اگر به اینترنت دسترسی دارید , این کار به سادگی و تنها با انتخاب Update Windows از گزینه Settings منوی Start صورت می گیرد البته در ویندوز 98 .

هر چند وقت یک بار رایانه خود را هارد تکانی کنید . هنگام کار با بسیاری از نرم افزارها فایل های موقتی (Temporary Files) روی دیسک سخت رایانه شما ایجاد می شود که معمولا باید پس از خروج از نرم افزار مزبور پاک شوند , اما گاهی به دلایل مختلف این فایل های اضافی و غیرمفید روی دیسک سخت باقی می مانند و بتدریج فضای آزاد آن و کارایی ویندوز را کاهش می دهند . این فایل ها معمولا در فهرست های Windows temp یا temp ایجاد می کند و پسوند آنها tmp یا bak است .

اگر از اینترنت استفاده می کنید حتما گاه به فهرست Windows Temporary Internet Files سربزنید و فایل های موجود در آن را پاک کنید .


اگر نرم افزارهای روی رایانه خود دارید که استفاده نمی کنید , آن را Unistall کنید . در پاک کردن نرم افزارها , سعی کنید کلیه ردپای آن نرم افزار را از روی سیستم خود پاک کنید . هرگز آنها را مستقیما delete نکنید . برای پاک کردن آنها می توانید از قسمت Add/Remove Programs در Control Panel استفاده کنید . در ضمن برخی از نرم افزارها خودشان امکان Unistall کردن را گذاشته اند . برای این منظور کافی است به منوی Start , گزینه Programs بروید و در منوی باز شده نام نرم افزار را بیابید . اگر چنین امکانی تعبیه شده باشد , آن را مشاهده خواهید کرد .

ویندوز امکانات خاصی را برای جلوگیری از بروز مشکلات و یا افزایش کارآرایی دارد , امکاناتی چون Defrag : برای کنار هم قراردادن تکه های فایل های از هم گسسیخته و Scandisk : برای چک کردن دیسک سخت از نظر وجود سکتورهای خراب موجود در آن و ... هراز چند گاهی استفاده از این امکانات خالی از فایده نخواهد بود .

وجود نرم افزارهای ضد ویروس (Antivirus) و فعال بودن آنها از ویندوز شما در مقابل ویروس ها حفاظت می کند . اگر کاربر اینترنت هستید از نرم افزارهایی چون Firewall استفاده کنید . نرم افزارهای کاربردی سیستمی چون Norton Utility به عمر ویندوز کمک می کنند .

پیش از خاموش کردن رایانه حتما ویندوز را Shutdown کنید . در غیر این صورت امکان صدمه دیدن ویندوز بسیار بالاست . حتی اگر سیستم شما قفل کرده (Hang or Crash) با گرفتن همزمان سه کلید Ctrl و Alt و Del و بستن (End Task) نرم افزار قفل شده و یا انتخاب گزینه Shutdown از پنجره ظاهر شده , ویندوز در بستن فایل هایش یاری کنید .

رجیستری ویندوز (Registry) ویندوز همانند قلب ویندوز آن است . اگر کاربر حرفه ای نیستید , هرگز به آن وارد نشوید و اگر کار با آن را می شناسید , حتما پیش از اعمال هرگونه تغییر , از آن نسخه پشتیبان (Back up) تهیه کنید .
 

 برگرفته از :http://www.khatereh.net

            

                              http://www.khatereh.net/science/3123.html

 



دانشجوی کامپیوتر ::: شنبه 87/7/20::: ساعت 11:35 عصر

 4 ترفند کاربری که میتواند در کار چک کردن ایمیل و کار با صفحه Yahoo Mail به شما کمک فراوانی کند.

برای استفاده از ترفندهای زیر ابتدا از mail.yahoo.com وارد صفحه Yahoo Mail شوید. سپس ترفندهای زیر را اجرا کنید:

1- آدرسهای مسدود شده
بدین وسیله قصد داریم تا آدرسهایی که نمیخواهیم از جانب آنها ایمیلی برای ما ارسال شود را مسدود کنیم. بدین منظور روی لینک Options کلیک کنید. در صفحه بعد به Block Addresses بروید. در این صفحه در قسمت Add Block ایمیل فردی را که میخواهید از جانب او ایمیلی برای شما نیاید را وارد کنید تا او بلاک شود. در حال حاضر شما تا 500 نفر را میتوانید مسدود کنید.

2- مشاهده IP افراد فرستنده ایمیل
بدین وسیله شما میتوانید IP افرادی که برایتان ایمیل ارسال کرده اند را پس از باز کردن ایمیلشان مشاهده کنید. بدین منظور پس از مراجعه به Options ، به General Preferences بروید. در قسمت Headers گزینه دوم یعنی Show all headers on incoming messages را انتخاب کنید. در پایان روی دکمه Save کلیک کنید. اکنون هر ایمیلی را که در Inbox تان باز کنید در قسمت X-Originating-IP میتوانید IP ارسال کننده را مشاهده کنید.

3- تنظیم تعداد ایمیلهای قرار گرفته شده در صفحه
با استفاده از این ترفند میتوانید تعداد ایمیلهای وارد شده در هر صفحه را تنظیم کنید که در هر صفحه Inbox جای بگیرد. اگر قصد پاک کردن کلیه ایمیل هایتان را داشته باشید این روش میتوانید کار شما را آسان تر گرداند. (ترفندستان) برای این کار پس از رفتن به صفحه Options مجدد به General Preferences بروید. حال در قسمت Messages per Page یکی از اعداد 10 ، 25 ، 50 ، 100 و 200 را انتخاب کنید. این اعداد نمایانگر تعداد ایمیلها در هر صفحه است. در پایان دکمه Save را بزنید تا اطلاعات ذخیره شود.

4- نام شما در ایمیلهای ارسالی
ممکن است دوست داشته باشید نام شما در ایمیلهایی که میفرستید یک نام خاص باشد تا نام و نام خانوادگی تان که در ابتدای ثبت نام وارد کرده اید. برای تنظیم نام تان در ایمیلهای ارسالی پس از مراجعه به Options و سپس General Preferences در قسمت From name یک نام برای خود در نظر بگیرید و با استفاده از دکمه Save تغییرات را ذخیره کنید.
بر گرفته از:http://www.tarfandestan.com



دانشجوی کامپیوتر ::: جمعه 87/7/19::: ساعت 1:15 صبح

فرض کنید آدرسی به شکل زیر از دوستی می گیرید و آن را در جعبه آدرس مرورگرتان تایپ می کنید:

www.world.com/europe/italy/rome.html

پس از زدن enter صفحه ای می آید که می گوید به هر دلیل نمی توانم چنین صفحه ای را باز کنم. در اینصورت تکه آخر آدرس را حذف کنید و مجددا enter بزنید:

www.world.com/europe/italy

 حالا ببینید در این صفحه می توانید لینک rome را بیابید یا خیر. گاهی این صفحه هم نمی آید یا دسترسی شما به این صفحه غیر مجاز است، پس یک قدم دیگر به عقب بروید و enterبزنید:

www.world.com/europe

 ببینید در این صفحه می توانید italy را بیابید. مقصود از این مثال شناخت ساختار لایه لایه آدرسهای اینترنتی بود.

مثال دیگر: در سایتی می گویند پاسخ به سوال شما در این آدرس است:

www.responses.com/cgi-gin/search?dir=engid=1257

اینجا باز ما وسوسه می شویم پاسخ سوالات دیگران را هم بخوانیم.

 نگاهی به آدرس می اندازیم و می بینیم چیزی می فهمیم یا خیر.

 این آدرس به ما می گوید در سایت www.responses.com ، در فهرست eng (که احتمالا engineering به معنای مهندسی است) پاسخ سوالی با شماره مشخصه (identification=id) 1257 وجود دارد.

 پس حالا می توانیم با تغییر 1257 در آدرس به 1255 یا 1256 یا ..... به بقیه پاسخها نیز دست یابیم.

حتی اگر به سایت مراجعه کنید ممکن است بتوانیم بقیه فهرست ها (علاوه بر مهندسی) را ببینیم و بتوانیم نام اختصاری آن را حدس زده و بجای eng بنشانیم تا بتوانیم به دیگر پاسخها در دیگر زمینه ها دست یابیم .

برگرفته از:http://www.mycomputer.ir



دانشجوی کامپیوتر ::: شنبه 87/7/6::: ساعت 10:43 عصر

   1   2   3      >

>> بازدیدهای وبلاگ <<
بازدید امروز: 3

بازدید دیروز: 0 کل بازدید :41152

>> درباره خودم <<

>>آرشیو شده ها<<

>>لوگوی وبلاگ من<<
همکلاسی ها

>>اشتراک در خبرنامه<<
 

>>طراح قالب<<