سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هرکه کاردان باشد، فرمانروایش او را دوست خواهد داشت . [امام علی علیه السلام]
همکلاسی ها
در طول سالیان اخیر مرورگرهاى وب گوناگونى به وجود آمده اند. اولین مرورگرى که به طور گسترده مورد استفاده قرار گرفت «موزائیک NCSA؛ بود. پس از آن، گروه برنامه نویسى موزائیک اولین مرورگر وب تجارى را با نام Net Scape Navigator به بازار فرستاد، که پس از مدتى تغییر نام یافت اما چندى بعد مجدداً نام آن به نت اسکیپ برگردانده شد. مرورگر نت اسکیپ در بین کاربران بیشترین محرومیت را داشت تا آنکه اینترنت اکسپلورر (IE) در سال1999با مزایاى روزافزون خود از آن پیشى گرفت. یک نسخه مرجع باز (open source) از نت اسکیپ با نام موزیلا (Mozilla) در سال 2002 مجدداً نظرها را به خود جلب کرد. از آن زمان موزیلا در مسیر پیشرفت قرار گرفته و به خصوص بر روى سیستم عامل هاى غیر ویندوز (شاید به خاطر ساختار مرجع باز آن) مورد استقبال قرار گرفته است. اما این دو مرورگر وب مشهور، همچون سایر فرآورده هاى تکنولوژیکى بر پایه اسلاف گمنام و بعضاً ناموفقى پى ریزى شده اند که شاید اکنون جز نامى از آنها باقى نمانده باشد. برخى از مهمترین آنها به شرح زیرند:
• World Wide Web
«تیم برنرزلى» اولین مرورگر را در اولین روز سال میلادى 1990بر روى یک کامپیوتر Next نوشت که تار جهان گستر (world wide web) نام گرفت. او در مارس سال بعد نسخه هایى از برنامه اش را در اختیار عموم قرار داد و پس از آن، انتشار این نرم افزار فزونى گرفت.
• Libwww
برنرزلى و یک دانشجو به نام جین فرانکوئیس گراف، نرم افزار تار جهان گستر را به نحوى ارتقا دادند تا فقط مخصوص محیط هاى Text نباشد و در تمام محیط هایى که با زبان برنامه نویسى C نوشته شده اند، قابل اجرا باشد. آنها این مرورگر را Lib www نامیدند. گراف بعداً اولین شرکت طراحى وب را تاسیس کرد.
• Line-mode
نیکولا پیلو، دانشجوى رشته ریاضیات که در CERN کارآموزى مى کرد، مرورگر وبى را طراحى کرد که در هر محیطى، حتى با تله تایپ (teletype) نیز کار مى کرد. در سال 1991 نیکولا پیلو و تیم برنرزلى، این مرورگر را براى طیف گسترده اى از کامپیوترها، از یونیکس گرفته تا داس مایکروسافت سازگار ساختند و بدین سان دسترسى به صفحات وب بیش از پیش براى عموم آسان تر شد.
• Erwise
گروهى از دانشجویان دانشگاه فنى هلسینکى، گردهم آمدند تا یک مرورگر وب را به عنوان پایان نامه خود بنویسند. از آنجا که نام دپارتمان آنها به اختصار «OTH» بود آنها به شوخى نام پروژه خود را erwise گذاشتند تا از ترکیب این دو other wise (در غیر این صورت) بوجود آید! نگارش نهایى در آوریل 1992 آماده شد و ویژگى هاى بارز متعددى داشت، اما پس از آن به حال خود رها شد و اعضاى تیم پس از اتمام دوره متفرق شدند.
• Viola www
در ماه مه 1992 یک دانشجوى دانشگاه برکلى به نام پى وى، دومین مرورگر را براى سیستم عامل Unix ارائه داد. این مرورگر که Viola www نام داشت، مزایاى برجسته اى داشت که از آن جمله توانایى نمایش تصاویر گرافیکى و دان لود نرم افزارها بود.
• Midas
در تابستان سال 1992 تونى جانسون سومین مرورگر را براى سیستم هاى یونیکس ابداع کرد. او میداس را به این خاطر نوشت تا به پخش اطلاعات حاصل از تحقیقات خود در رابطه با فیزیک در بین همکارانش کمک کند.
• Samba
رابرت کالیائو کار نگارش اولین مرورگر وب براى سیستم هاى مکینتاش را  آغاز کرد. حاصل کار Samba بود که توسط نیکولا پیلو بهبود یافته بود تا پایان 1992 آماده بهره بردارى شد.
• Mosaic
مارک اندرسون و اریک بیتا از NCSA نخستین نگارش موازئیک سازگار با یونیکس و ویندوز (هر ویندوزى) را در فوریه1993ارائه دادند. چند ماه بعد الکس تاتیک نگارش موزائیک  براى مکینتاش را هم ارائه داد. بدین سان موزائیک نخستین مرورگر وبى بود که براى کار بر روى سیستم ها و سیستم عامل هاى گوناگون پشتیبانى مى شد. موزائیک مقدمه اى بود براى پشتیبانى اصوات، ویدئوکلیپ، فرم ها، بوک مارک و فایل هاى تاریخ (history files) و بدین سان به سرعت تبدیل به محبوب ترین مرورگر وب  غیرتجارى شد.
در اوت ،1994 NCSA قوانین تجارى استفاده از موزائیک را به اجرا درآورد که متعاقب آن بسیارى از شرکت ها از جمله مایکروسافت (به خاطر استفاده از موزاییک در طراحى) IE به دردسر افتادند با این حال NCSA گسترش و بهبود موزائیک را در ژانویه 1997متوقف کرد.
• Arena
در سال 1993 دیوراجت در شعبه بریستول انگلیس شرکت هولت پاکارد، مرورگرى را به نام Arena ارائه داد که ویژگى هاى قدرتمندى براى جاى دهى جدول ها و تصاویر گرافیکى داشت.
• Lynxb
در دانشگاه کانزاس مرورگرى فرامتنى (hypertext (browser بر پایه وب نوشته شده بود که Lynx نام داشت و براى انتشار اطلاعات ریاضیاتى به کار مى رفت. دانشجویى به نام لومونتولى، رابطى براى اینترنت را به برنامه اضافه کرد و مرورگر وب Lynx2/0 را در مارس1993ارائه کرد. این مرورگر به سرعت براى پایانه هاى بدون گرافیک تبدیل به مرورگرى محبوب شد و تاکنون نیز باقى مانده است.
• Cello
تام بروس یکى از بنیانگذاران «موسسه اطلاعات حقوقى» دریافت که اکثر حقوقدانان از سیستم هاى مایکروسافت استفاده مى کنند و بنابراین مرورگر وبى را براى این پلت فورم طراحى کرد که سلو نام گرفت و در تابستان 1993 ارائه شد.
• Opera
در 1994 تیمى از پژوهشگران کمپانى ارتباطات تلنور در اسلوى نروژ، مرورگر اپرا را عرضه کردند، سال بعد دو تن از اعضاى همان گروه، تلنور را ترک کردند تا نرم افزار اپرا را پس از ارتقا و بهسازى به صورت تجارى روانه بازار کنند.
اپرا نسخه201نخستین بار در تابستان1996بر روى اینترنت در دسترس قرار گرفت.
• Internet in a box
در ژانویه 1994 محصولى که «اینترنت در یک بسته» نام گرفته بود به بازار آمد و چیزى نبود مگر مجموعه اى از نرم افزار هاى مورد نیاز و مفید براى مرورگرى وب. این محصول کاربران را از دان لود یا خرید نرم افزار هاى گوناگون براى کاربرى کامل بى نیاز مى کرد و به ویژه براى کاربران خانگى بسیار مناسب و مفید بود.
• Navipress
در فوریه 1994 شرکت ناوى سافت مرورگرى به نام ناوى پرس را براى کامپیوترهاى شخصى و مکینتاش ارائه کرد. بعد از نرم افزار world wide web این اولین مرورگرى بود که با یک ویرایشگر (editor) ادغام شده بود و بنابراین کاربر مى توانست همزمان با مرورگرى، محتویات صفحات را ویرایش کند. ناوى پرس بعداً تبدیل به Aolpress شد و هنوز نیز در دسترس است هر چند که از سال 1997 تغییرى نیافته است.
• Mozilla
در اکتبر سال 1994 نت اسکیپ اولین نگارش بتاى مرورگرش را با نام موزیلا b 96/0 بر روى اینترنت منتشر کرد. نیمه دسامبر، نسخه نهایى به نام موزیلا 0/1 به بازار آمد. نگارش مرجع باز مرورگر نت اسکیپ، در سال 2002 به احترام موزیلا، به این نام انتشار یافت.
• Internet Explorer
23 اوت 1995 مایکروسافت ویندوز 95 را به همراه مرورگر وبى که اینترنت اکسپلورر نام داشت، راهى بازار کرد. تا پاییز 1996این مرورگر توانست در بازار مربوطه تا رتبه سوم صعود کند و تا سال 1999با پشت سر گذاشتن نت اسکیپ به مقام نخست برسد.
علاوه بر اینها مرورگرهاى فراوانى در دهه 1990ارائه شدند که از شهرت و محبوبیت کمترى برخوردار بودند و دوامى نیافتند. اسامى برخى از آنها بدین قرار است:
Active worlds - NetAttache- Air_Mosic - NET COM plete- Amiya Netcruiser -EI*Net -Mac web -IWENG -WWWC - Hot Java - Get Right - Planet Web.

 

برگرفته از: http://www.khatereh.net

 

برگرفته از:http://www.khatereh.net



دانشجوی کامپیوتر ::: شنبه 87/7/20::: ساعت 11:36 عصر

 

تلفن اینترنتی سرویسی است که در چند سال اخیر به موازات ارائه دیگر سرویسهای اینترنت بسیار سریع جایگاه خود را در بازار مصرف ایران تثبیت نموده و همچنان نیز به لحاظ تعداد مصرف کنندگان رو به گسترش می باشد. با استفاده از این سرویس می توان تماسهای بین المللی را با هزینه مناسب و همانند برقراری ارتباط مستفیم مخابراتی تنها با یک خط تلفن و خرید خدمات از یک سرویس دهنده تلفن اینترنتی برقرار نمود. برخی از ما هم اکنون از این سرویس استفاده می کنیم و برخی دیگر صرفا با تبلیغات این سرویس مواجه شده ایم.

مخصوصا اخیرا تبلیغات این سرویس که معمولا توسط شرکتهای خدمات اینترنت ارائه می شود در صدا وسیما هم پخش می شود. سوال همیشگی این بوده که دلیل ارزان تر بودن نرخ مکالمه این گونه تماسها نسبت به تلفن بین الملل که توسط مخابرات ارائه می شود چیست؟ مقدمه و مختصر شرح فنی بر یکی از پراستفاده ترین کاربردهای این سیستم می تواند پاسخ ما را بدهد. در IT (فن آوری اطلاعات) به این گونه خدمات و فن آوری آن Voice Over IP یا مختصراVOIP گفته می شود که به معنی صوت (صدا) برروی خطوط IP می باشد. این تکنولوژی در شبکه های ارتباطی و از جمله اینترنت توسط سیستمهای سخت افزاری که VOIP Gateway نامیده می شوند فراهم می شود. شاید معروفترین ارائه دهنده این تجهیزات هم Cisco باشد. پروتکل ارتباطی مورد استفاده H323 معروف بوده و نحوه برقراری ارتباط نیز همانند بقیه تماسهای IP (عموما TCP/IP) در شبکه های محلی و یا جهانی می باشد. برقراری ارتباط بین VOIP Gateway های مستقر در سرتاسر دنیا که منجر به ارائه جداول مسیرهای اینترنتی (Routing Tables) مربوط به پیش شماره هر کشور می شود، برعهده International Carriers یا اصطلاحا "اپراتورهای بین الملل" می باشد. به لحاظ بستر مورد نیاز ارتباطی خطوط اینترنت فعلی جوابگوی یک بستر با کیفیت و مطئمن جهت برقرای ارتباطات می باشد البته با لحاظ بعضی نکات ظریف که همان اختصاص پهنای باند به صورت تضمینی می باشد. البته این ارتباط اینترنت توسط مشترک برقرار نمی شود بلکه توسط سرویس دهنده برقرار شده است. این سرویس معمولا توسط کارتهای اعتباری در اختیار مشترکین قرار می گیرد و توسط هر نوع دستگاه تلفن که سیستم TONE را پشتیبانی می کند قابل دریافت است. با ذکر این مقدمه می رسیم به اصلی ترین قسمت یعنی نحوه کار سیستم:
مشترک ضمن برقراری ارتباط با تلفن سرویس دهنده که همان دستگاه VOIP Gateway می باشد، بعد از انجام مراحل واردکردن شماره کارت و تایید وجود اعتبار شماره کشور مورد نظر خود را به سیستم می دهد (کلیه مراحل توسط گوشی و خط تلفن مشترک صورت می گیرد). سیستم نیز با توجه به میزان اعتبار و نرخ مکالمه آن کشور که به صورت کامل در بانک اطلاعاتی خود دارد، حد اکثر میزان مکالمه را تعیین و مشترک را به سمت اپراتور بین الملل خود از طریق خط اینترنت هدایت می کند. به جهت گستردگی شبکه اپراتورهای بین الملل، معمولا این شرکتها جهت پشتیبانی تلفن اینترنتی بیشتر نقاط دنیا خدمات خود را در اختیار یکدیگر قرار می دهند و بعضا به صورت اشتراکی فعالیت می کنند. برای مثال یک شرکت اپراتور بین الملل در آمریکای شمالی پوشش قوی ای را ارائه می کند و بر عکس دیگری در اروپا.

همکاری این دو شرکت باعث فراهم آوری پوشش کامل اروپا و امریکای شمالی خواهد بود. جالب اینک کلیه این مسیریابیها به صورت کاملا گسترده و شبیه انچه در مسیریابهای Data وجود دارد بر اساس پیش شماره های مختلف تلفن تعریف می شود. تماس مشترک توسط اپراتورهای بین الملل یا Carrier ها به مقصد مربوطه ارسال شده و در آنجا از مسیر اینترنتی خارج و مجددا بر روی خطوط مخابراتی کشور مقصد قرار می گیرد و بدین سان ارتباط با مقصد برقرار می گردد. بنابراین به جای استفاده از خطوط نسبتا گرانتر مخابراتی ، قسمت اعظم مسیر ارتباط توسط اینترنت که قیمت آن بسیار پایین تر است صورت می گیرد. تنها در بخش اول یعنی ارتباط مشترک تا سرویس دهنده تلفن اینترنتی خود، و بخش آخر یعنی ارتباط سیستم تلفن اینترنتی در شهر مقصد با مشترک مقصد، توسط خطوط مخابراتی صورت می گیردکه نرخ هر دو بخش ارتباط به صورت محلی محاسبه می شود و بدین ترتیب هزینه ها تا در صد بسیار زیادی شکسته می شوند. از لحاظ کیفیت نیز چنانچه در طول مسیر اینترنتی پهنای باند تضمینی و پایدار به همراه تاخیر زمانی کم (که معمولا برروی خطوط زمینی بسیار کوتاه نیز می باشد) فراهم گردد، به سادگی نمی توان بین این سیستم و تلفن مخابراتی تفاوتی قائل شد. سوالی که همچنان مطرح است این است که با وجود استفاده از چنین فن آوری ای به چه دلیل نرخ مکالمه از طریق خطوط مخابرات به مقصد بعضی کشورها خصوصا کشورهای خلیج فارس رقابتی تر می باشد. این سوالی است که همواره مشترکین و استفاده کنندگان از این خدمات از شرکتهای سرویس دهنده داشته اند.

سه دلیل عمده را می تواند ذکر کرد. اول، نرخ نسبتا بالاتر ارتباطات اینترنتی در بعضی از نقاط دنیا ، دوم ممنوعیت Termination و کلا ارتباطات تلفن اینترنتی در بعضی کشورها خصوصا کشورهای حوزه خلیج فارس. و سوم ارائه یارانه(بعضا غیر منطقی) بر نرخ مکالمه برخی از کشورها توسط مخابرات می باشد. البته مورد آخر یکی از بندهایی بود که براساس آن طرح استیضاح اخیر وزیر ارتباطات و فناوری شکل گرفته بود. برای نمونه کشوری که درصد ارائه یارانه توسط شرکت مخابرات جهت مشترکین خود بسیار چشمگیر بود، کوبا بود که باعث شده بود اپراتورهای بین المللی خارجی به جای استفاده از خطوط اینترنتی، تماسهای خود به مقصد کوبا را از طریق خطوط تلفن مخابرات ایران عبور دهند! و تا 300% برابر برای خود سوددهی داشته باشند. فن آوری VOIP دارای پیچیدگیها و نکات فنی ظریف بسیار زیادی است که وجود پرسنل توانمند و یا استفاده از مشاورین قوی در بدنه مخابراتی کشور را می طلبد.
در این مقاله فقط یکی از پر استفاده ترین سرویسهای فن آوری VOIP مورد بررسی قرار گرفت. استفاده مهم دیگر در بین شرکتهای چند ملیتی و یا راه اندازی سیستمهای ارتباطات PBX می باشد که در آن شما قادرید صرف نظر از فاصله و موقعیت جغرافیای، شبکه مجازی تلفن با سیستم شماره گزاری اختصاصی راه اندازی نمایید و بدین ترتیب یکی از بزرگترین فاکتورهای هزینه خصوصا جهت شرکتهایی که به صورت Portable فعالیت می کنند و دارای Remote Office های متعدد می باشند به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.
با این اوصاف شاید غیر منتظره نبود که خبری در این زمینه در Economist بخوانیم که کمپانیهای بزرگ مخابراتی دنیا نیز خود را تسلیم VOIP کرده اند و به جای مقابله، از آن استفاده خواهند نمود.

منبع: نسیم جنوب



دانشجوی کامپیوتر ::: شنبه 87/7/20::: ساعت 11:25 عصر

قبل از این می دانستیم که در تمامی محیط های ویندوز وقتی بخواهیم یک سطر پایین برویم همواره از دکمه Enter استفاده کنیم ، اما در یاهو مسنجر با زدن دکمه Enter متن نوشته شده توسط شما برای فردی که با او چت میکنید ارسال می شود. در نتیجه با زدن Enter نمیتوان یک سطر پایین آمد . اما حالا با خواندن این ترفند می توانید در هر بار ارسال ، چندین خط نوشته و سطر به سطر پایین بیایید و بعد متن را ارسال کنید.

در داخل صفحه مربوط به ارسال PM یا داخل ChatRoom کافی است متن مورد نظر را نوشته و سپس دکمه Ctrl را نگاه داشته و Enter بزنید. خواهید دید که یک سطر مکان نما پایین آمده و می توانید در خط پایین بنویسید.
این را هم بدانید که با این کار متن همان گونه که تایپ کرده اید برای فرد مورد نظر نمایش داده می شود.



دانشجوی کامپیوتر ::: شنبه 87/7/6::: ساعت 10:39 عصر

پیشنهاد میکنیم این ترفند را حتما تست کنید و لذت ببرید.

اکنون نحوه اجرای ترفند:
ابتدا پیش از هر کاری Speaker های سیستم خود را روشن کنید .
حالا به صفحه اصلی سایت یاهو بروید. (http://www.shahvar.net/go.php?http://www.yahoo.com/)
اجازه بدهید تا صفحه به طور کامل لود شود
اکنون به لوگوی قرمز رنگ یاهو در بالای صفحه سمت چپ توجه کنید.

 حالا روی علامت تعجب موجود روی لوگو کلیک کنید!
یاهوووووووووووووووووووووو

این ترفند روی دو مرورگر IE و Firefox تست شده است.

shahvar.net

 



دانشجوی کامپیوتر ::: شنبه 87/7/6::: ساعت 5:37 عصر

   هکر احتمالی ایمیل سارا پی لین(کاندیدای ریاست جمهوری آمریکا) بازداشت شد

 

هک شدن ایمیل خانم پی لین، یکی از مباحث داغ چند روز اخیر بوده است.

David Kernell جوان بیست ساله ای است که در حال حاضر انگشت اتهام هک کردن ایمیل خانم سارا پی لین، به سوی وی نشانه رفته است. Kernell که متهم است پس از رخنه به ایمیل معاون کاندیدای ریاست جمهوری آمریکا، تصاویری از آن را به سایت مشهور Wikileaks ارسال نموده است، اکنون تحت تحقیقات آنلاین قرار دارد.

گزارش هایی که از ایالت تنسی به دست آمده حاکی از آن است که Mike Kernell پدر این متهم، که به شغل وکالت اشتغال دارد، گفته است که David پسر وی، به عنوان مسئول هک ایمیل، متهم شده است.

بر اساس اطلاعاتی که در روزنامه ها به چاپ رسیده است، David Kernell دانشجوی دانشگاه ناکسی ویل ایالت تنسی آمریکاست. وی در گفتگویی اعلام کرده بود که رخنه به ایمیل سارا پی لین کار آسانی بوده است.

FBI و Secret Service علناً از Kernell به عنوان یک متهم نام می برند.

گفتنی است وی از طریق تغییر پاسخ سوال امنیتی ایمیل یاهو، توانسته بود کلمه عبور ایمیل را تغییر دهد و آن را از کنترل خانم سارا پی لین خارج سازد. کلمه عبوری که وی استفاده کرده بود، واژه popcorn بوده است.

یادآور می شود سایت Wikileaks.org در مطلبی با عنوانSarah Palin Yahoo account 2008 اقدام به درج 12 فایل (اعم از zip، jpg و txt) مربوط به مندرجات ایمیل سارا پی-لین نموده است.

منبع:همکاران سیستم



دانشجوی کامپیوتر ::: چهارشنبه 87/7/3::: ساعت 11:27 عصر

   1   2   3      >

>> بازدیدهای وبلاگ <<
بازدید امروز: 2

بازدید دیروز: 0 کل بازدید :41151

>> درباره خودم <<

>>آرشیو شده ها<<

>>لوگوی وبلاگ من<<
همکلاسی ها

>>اشتراک در خبرنامه<<
 

>>طراح قالب<<